12 marca b.r. w Centrum Obywatelskim w Krakowie przy ul. Reymonta 20 miałam wielką przyjemność wprowadzić przyszłych pedagogów w tematykę dotyczącą syndromu DDA. To było cenne doświadczenie, które potwierdziło, że szkolenia czy warsztaty z rozumienia mechanizmów syndromu są potrzebne w pracy pedagogicznej. Mimo, że sam syndrom wychodzi poza obszar i czas oddziaływania wychowawczego u osób pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych, to jednak zależności między syndromem, a czasem edukacji na etapie szkoły podstawowej lub średniej, są dostrzegalne. I ta teza prowadziła nas podczas szkolenia „Zdążyć, zanim …”. Zresztą, cała oś książki „Zdążyć, zanim …” opleciona jest podpowiedziami, w jaki sposób pedagodzy, edukatorzy, rodzice mogą wspierać dziecko wychowujące się w rodzinie z doświadczeniem alkoholizmu.
cel wykładów
Założeniem było, aby przybliżyć przyszłym specjalistom wyzwania wychowawcze, z jakimi będą się mierzyć w swojej pracy zawodowej. Jednym z nich jest właśnie kontakt z uczniem, który wychowuje się w rodzinie z problemem alkoholowym.
Jest to obszerny temat, w jakim trzeba rozważyć potrzeby dziecka, komunikację z rodzicami, obserwować sytuację rodzinną pod kątem przemocy i ewentualnej interwencji w tym zakresie. Od czego więc zacząć?
Zaproponowałam przejście przez wyzwania wychowawcze, od … końca, czyli od wykształconego w dorosłości syndromu DDA. Omawiając go, bazujemy na materiałach badawczych proponowanych przez psychologów i terapeutów specjalizujących się w pracy z osobami z syndromem DDA. To moja autorska metoda, dzięki której pedagodzy nie mający wcześniej kontaktu z sytuacjami dotyczącymi konkretnego wyzwania, są w stanie zrozumieć istotę problemu i rozpocząć poszukiwania środków zaradczych w przedmiotowej sprawie.
Analizując cechy syndromu, poruszamy się wstecz, w kierunku okresu oddziaływania pedagogicznego i poszukujemy w tym momencie możliwości psychoprofilaktycznych umożliwiających nam zaopiekowanie marginalizowanych potrzeb dziecka. Takie podejście, pozwala pedagogom zwrócić uwagę na zestaw narzędzi, w jakie powinni się profesjonalnie zaopatrzeć, by skutecznie i szybko reagować na wyzwania pracy z rodziną z problemami alkoholowymi lub charakteryzującą się innymi dysfunkcjami.
Tak właśnie pracujemy ze studentami. Co najmocniej mnie cieszy, zajęcia będą dla nich realizowane jeszcze w późniejszych terminach.
Nie jesteś studentem, a też chcesz poszerzyć swoją wiedzę w zakresie syndromu DDA? Zapraszam na wykłady w innych terminach. Zapisy znajdziesz pod tym linkiem: https://intuitive.com.pl/2025/03/05/zaproszenie-na-szkolenia-w-krakowie-3-terminy/
A jeśli termin Ci nie odpowiada lub lokalizacja, polecam moją książkę, w której wyjaśniam od podstaw jak kształtowany jest syndrom oraz w jaki sposób można wspierać dzieci, by pomóc im w zbudowaniu niezależnej, silnej dorosłości.
Książka drukowana: https://intuitive.com.pl/produkt/zdazyc-zanim-joanna-pastuszak-cybulska/
Książka ebook: https://intuitive.com.pl/produkt/zdazyc-zanim-ebook-joanna-pastuszak-cybulska/